Vyhledat

Stres a jeho vliv na náš metabolismus

Patříte mezi lidi, kteří se stravují většinu času zdravě, Vaše porce jsou přiměřené, často cvičíte, ale přesto se Vám nedaří zhubnout?

Jedním z aspektů způsobujících problémy s váhou je každodenní stres, který na nás v dnešní uspěchané době číhá doslova na každém rohu. Nejúčinnější metodou a zároveň nejtěžším úkolem, pro odstranění nadbytečných kil a celkovému zdraví organismu, je eliminace stresu z našeho života.


Stres a hormony

Klíčovým hormonem, který je vyplavován při zátěžových situacích (stresech, infekčních chorobách, velké tělesné námaze i dlouhodobému hladovění) je kortizol. Tento hormon naše tělo produkuje, jak během akutního, tak i během chronického stresu.

Jestliže dochází v našem těle k nadměrné produkci stresového hormonu, zvyšuje se i ukládání tuku.

Chronický stres může dále zapříčinit zvýšenou tvorbu inzulinu, jež je dalším důležitým hormonem spojovaným s nadváhou. Inzulin tělu vysílá signál, aby ukládalo nadbytečné sacharidy ze stravy. Do jisté míry je naše tělo schopné tyto uložené zásoby zpracovat, v případě přebytečného množství však dojde k aktivaci inzulinu, který způsobí jeho uložení ve formě tělesného tuku.


Doby, kdy jsme si mysleli, že nadváha je způsobena zejména obsahem tuků v potravě jsou již dávno pryč.

Diety a stres

Můžete držet mnoho různých nízkokalorických diet, ale pokud budete kvůli nim ve stresu, Vaše tělo bude nadále produkovat ve zvýšené míře hormony kortizol a inzulin, které tělu dávají jasný povel k uložení tuku neboli k přibírání na váze. A právě z toho důvodu nemohou být vždy různé zázračné diety účinné pro všechny. Pro každého může být ideální stravování naprosto odlišné, není možné se tedy řídit obecně platným jídelníčkem, který najdete v některé z knih nebo na internetu. Jak jistě víte, každá osobnost je svým způsobem výjimečná a jedinečná, a to platí i ve vztahu k jídlu.


Během stresové situace náš organismus reaguje pudově, ztrácíme tedy schopnost udržet naše chuťové buňky na uzdě.

Ve stresové situaci potřebuje náš organismus více energie, a právě z toho důvodu člověk ve stresu často sní mnohem více jídla. Nejrychlejším zdrojem energie se v takovém případě stávají sacharidy, a to často ve formě sladkého jídla a čokolády. Pokud držíte jakoukoliv dietu, může se vám tak stát, že během stresu (v průběhu diety) nebo po skončení stresové situace (po dietě) sníte mnohonásobně více nezdravého jídla. Jednoduše tak může dojít k nechtěnému jo-jo efektu.


Cvičení a stres

Myslete na to, že cvičení vás zbaví stresu a uklidní tělo i duši. Díky endorfinu, hormonu štěstí, se budete cítit spokojeně a vyrovnaně. Cvičení má značným vliv na naši dobrou náladu, zmírňuje symptomy deprese a vyvolává v mozku tytéž chemické reakce jako antidepresiva.

Pojďte do toho s námi a bojujte proti stresu přirozenou cestou, rezervujte se na jednu z našich lekcí.

Čas

Ruku v ruce jde se stresem i čas, který hraje proti nám, v případě že dovolíme stresovým situacím ovládat náš život. Víc než cokoliv jiného se nyní, zítra a celý zbytek našeho života potřebujeme uklidit a udělat si čas pro sebe. Čas je nezbytnou přísadou pro naši hormonální rovnováhu, duševní i fyzické zdraví a proces hubnutí. Pokud se uvolníme a zklidníme, náš metabolismus začne pracovat na plné obrátky, dáme mu dar času a on nám za to dá svoji vděčnost a spolupráci.


Darujte čas vašemu tělu při jídle, věnujte stoprocentní pozornost všemu co jíte.

Závěrem bych Vám opět chtěla doporučit jednu fantastikou knihu o daru času při jídle, která se mi do rukou dostala zhruba před rokem. Je to kniha s názvem Pomalá dieta od amerického výživového psychologa Marca Davida. Tuto knihu bych doporučila všem těm, kteří chtějí zhubnout, ale také těm, co se zajímají o témata výživy, metabolismu a potěšení z jídla.

71 zobrazení
  • Facebook - Bílý kruh
Kontakt

Medlov 297, Medlov 664 66 

e-mail: info@moveyourbody.cz

tel.: 739 577 176