Vyhledat

Pilates neboli vědomý pohyb

Aktualizace: 6. led 2019

Pilates je založeno na principu vědomého procítění veškerého pohybu. Jeho filozofie spočívá v tom, že několik málo cviků provedení správně a vědomě je mnohem účinnějších, než mnoho cviků provedených nedbale.

Pilates jsem poprvé vyzkoušela někdy na střední škole a musím říct, že v té době to pro mě bylo nic neříkající cvičení, bylo nudné a neviděla jsem v něm ten správný smysl a podstatu. Neznala jsem jeho filozofii a jako správná žena jsem neuměla ani na chvíli zastavit a vědomě si odpočinout. Chodila jsem jen na dynamické lekce, kde jsem si mohla dát pořádně do těla a zapotit se, měla jsem pocit, že to je ta jediná správná cesta ke krásnému tělu. A musím říct, že jsem se tehdy pořádně spletla... Jako zásluhu, za několik let takového cvičení, jsem si odnesla zkrácené svalstvo, bolest kolene, zad a celkově špatné postavení těla.


Zjistila jsem, že mnohá cvičení jsou založeny na kvantitě místo na kvalitě.

A tak jsem svůj postoj celkově přehodnotila, a našla jsem sílu a kouzlo v pomalých lekcích. Začala jsem cvičit bez pocitu napětí a stresu z toho, že něco nezvládnu, pocitu, že musím být lepší než ostatní, pocitu, že musím zvládnout stejný počet opakování, jako ta holka přede mnou. Začala jsem vnímat a kontrolovat své tělo s veškerý jeho pohyb.


Začala jsem cvičit vědomě.

Začala jsem objevovat principy Pilates, a to ještě dřív, než jsem o nich četla nebo slyšela, začala jsem své pohyby více kontrolovat, objevila jsem kouzlo koncentrace a zpevnila celý střed těla.

Šest principů pilates

1. Kontrola

Pilates je založen na principu vědomého procítění veškerého pohybu. Jeho filozofie spočívá v tom, že několik málo cviků provedení správně a vědomě je mnohem účinnějších, než mnoho cviků provedených nedbale. Soustřeďte se na provedení každého Vašeho pohybu, držení těla, dýchání, tempa i koordinace. Vaše cvičení se tak stane skutečně několikanásobně efektivnější.


2. Koncentrace

Propojení mysli a pohybu je u cvičení Pilates zcela zásadní, snižuje se tak celkové napětí, a v těle se probouzí hlubší uvolnění. Odejdete tak z lekce nejen příjemně posílení a protažení, ale také uvolnění a dobře naladění. Po celou dobu lekce se můžete soustředit jen na sebe a své tělo, dopřejte mu péči a pozornost, bohatě se Vám za to odmění.


3. Pevný střed těla

Střed těla je po fyzické stránce tvořen několika málo svaly mezi které patří: svaly pánevního dna, transversus (sval příčný břišní), dýchací sval (bránice), multifidy (vzpřimovače páteře) a zadní snopce vnějších šikmých břišních svalů. Střed těla a jeho zapojení při cvičení vyžaduje naše vědomé procítění při každém našem pohybu. Jeho posílením docílíme správného držení těla, a díky tomu může dojít k odstranění bolesti zad, krční páteře, případně i kyčlí či ramen. Střed těla bychom měli mít takzvaně ,,sepnutý" neustále, míra intenzity a jeho zapojení je však přímo závislá na konkrétním pohybu.


4. Dýchání

Dýchání je nedílnou součástí a jedním z principů techniky Pilates, zastává tedy v našem úspěchu velmi důležitou roli. Asi se všichni shodneme na tom, že dýchání pro nás hraje životně důležitou funkci. Možná však hodně z Vás překvapí, že většina lidí dýchá špatně, často jen povrchově a se zaměřením pouze do hrudní oblasti. Při lekcích Pilates se zaměříme na Váš dech a budeme jej posílat požadovaným směrem, zajistíme tak správnou funkci bránice a zapojíme celý hluboký stabilizační systém. Pokud se této technice dýchání naučíte, můžete tím stabilizovat a napravit svou páteř, či utlumit bolestivost zad. Každý zkušený osobní trenér, by tedy měl nejdříve u svým klientů začít správnou technikou dýchání, která je základem nejen pro všechny druhy cvičení, ale také pro správnou funkčnost hlubokého stabilizačního systému.


5. Plynulost pohybu

Plynulý pohyb je vědomý přechod z jednoho pohybu do druhého, od jednoho cviku ke druhému. Plynulý by měl být jak pohyb, při kterém se do cviku dostáváme, tak pohyb při němž pozici opouštíme. Princip plynulosti je spojován s předešlým principem vědomého bráničního dýchání, kdy jsou veškeré naše pohyby prováděny plynule a precizně.


6. Přesnost

Naučte se všechny pohyby každého cviku spolu se správným dýcháním. Nezapomeňte na základní principy. Soustřeďte se na své tělo, dělejte každý pohyb kontrolovaně, plynule a přesně.


Vyrýsujte si svaly celého těla a pravidelným cvičením Pilates dosáhněte krásné štíhlé postavy.

Závěrem dnešního článku Vás tentokrát nečeká žádný tip na perfektní knihu o Pilates, ale doporučení pro každého z Vás, přijďte si cvičení vyzkoušet na vlastní kůži. Pokud jste v situaci, že chcete začít cvičit a konečně pro sebe něco udělat, tohle je pro Vás ideální volba. A nenechte se zmýlit, i když už dlouho cvičíte, můžete někdy napáchat ve svém těle více škody, než-li užitku. Pilates Vám pomůže zdokonalit a naučit se i takové cviky, jako je například dřep, výpad či plank. Tuto znalost pak můžete využít i na dynamických lekcích, kde zužitkujete to, že daný cvik již budete dokonale ovládat, a to bez zbytečného zatížení jiných (mnohdy přetížených) svalů, nebo dokonce zad či kloubů.


https://www.moveyourbody.cz/book-online

62 zobrazení
  • Facebook - Bílý kruh
Kontakt

Medlov 297, Medlov 664 66 

e-mail: info@moveyourbody.cz

tel.: 739 577 176