Vyhledat

Dech jako základ života

Aktualizace: 19. zář 2019

Většina lidí si zvykla, že dýchání probíhá tak nějak samo a není potřeba se soustředit na jeho správné provedení, natož s ním cíleně pracovat.


A právě z tohoto důvodu se najde okolo nás jen málo lidí, kteří směřují pozornost cíleně ke svému dechu. Zásobování čerstvým vzduchem je pro nás přitom životně důležité, naše tělo musí dýchat prakticky bez přestání.


Cvičení a dech

To, že dech hraje velmi důležitou roli v našem životě si již před několika stovky let uvědomily východní civilizace. Prostřednictvím jógy, která v dnešním uspěchaném světě získává čím dál více na oblibě, si trénovaly a předávaly techniky dechu, jakožto prostředky ke zlepšení toku energie v lidském těle. Na začátku 20. století se v Evropě zrodilo další cvičení, které umí velmi efektivně pracovat s dechem. Ve cvičení pilates, které se stalo značně oblíbeným a rozšířeným, je dech chápán jako jedna ze základních složek správně fungujícího lidského těla.


K čemu nám dech vlastně slouží?

Kromě toho, že se nám do plic dostává s nádechem čerstvý vzduch a s výdechem vylučujeme oxid uhličitý, se naše tělo pomocí dechu detoxikuje. Při správném zapojení nejdůležitějšího dýchacího svalu (bránice) je splněna navíc stabilizační funkce celého našeho těla. Dýchání ovlivňuje každý tělesný systém - kardiovaskulární, nervový, endokrinní, lymfatický, imunitní i trávící. Pomocí správné techniky dechu, se tak můžete zbavit mnoha chorob a zmírnit důsledky stresu. Má také další pozitivní účinky, a to například na štítnou žlázu, játra, trávící systém a mnohé další.


„Bojuj nebo uteč“ - sympatikus

Stres a dech

Lidské tělo má až neuvěřitelnou samouzdravovací schopnost, jednu z hlavních rolí v tomto zázračném procesu hraje opět náš dech. Všimli jste si na sobě, že pokud jste v klidu a "bez starostí", Váš dech se zpomaluje? To je dáno naším nervovým systémem. Ten je stimulován buďto tzv. sympatikem - odpovídá za reakci „bojuj nebo uteč“, nebo parasympatikem, který odpovídá za reakci „odpočívej“. Všechny tyto reakce mají jednoznačnou vazbu na evoluci. Našim předkům pomáhal dech v situacích, kdy například museli lovit či bojovat o život s nějakým zvířetem - dech se zrychlil. Pokud nebezpečí pominulo, došlo k uvolnění a aktivaci parasympatiku a dech se zpomalil.


V dnešní době sice nebojujeme o život a jídlo si kupujeme v obchodě, ovšem naše tělo, oproti dobám minulým žije téměř nepřetržitě ve stresu, a náš nervový systém na nás volá ,,bojuj nebo uteč". Ačkoliv si to neuvědomujeme, nedáváme tělu dostatečný odpočinek. A nenechte se zmýlit, odpočinek pro naše tělo neznamená to, že přijdete domů z práce a zapnete si televizi nebo počítač. Tento moderní návyk je pro náš mozek unavující, a to aniž bychom si to skutečně uvědomovali. Neznamená to ani, že si jdete zacvičit fyzicky náročnou aktivitu (vidíte tu souvislost s lovením či bojem?).


Odpočinek znamená „prostě si lehni a soustřeď se jen na své tělo a svůj dech“

Parasympatikus

Právě pomocí dlouhého nádechu a výdechu přejde tělo ze stresu do situace, kdy se spustí naše reakce "odpočívej". Tělo zapne hluboko uložené programy, které Vás „očistí“ jak po stránce fyzické, tak psychické. Ne nadarmo se používají dechové techniky k uklidnění těla a mysli, a to nejen v józe a pilates, ale také například v medicíně. Dopřejte si každý den alespoň pár minut, kdy zcela vypnete, lehněte si a dopřejete svému tělu opravdový odpočinek. A můžete to zkusit klidně hned teď! Věřte mi, Vaše tělo se Vám za to skutečně odmění.

Dopřejte si každý den alespoň pár minut, kdy zcela vypnete.

Držení těla

Jak jsem již zmínil, dýchání je nedílnou součástí stabilizace lidského těla. Až 2/3 z našeho nádechu provádí bránice, která se aktivuje právě našim nádechem či výdechem. Z toho důvodu je potřeba naučit se bránici efektivně využívat, pro její nepostradatelnou roli v držení těla. Absenci správného fungování dechu můžeme tak vidět u mnoha lidí, kteří mají vadné držení těla. Téměř každý, kdo má problémy s bolestmi zad, má problémy také s bránicí. Obecně mají však s bráničním dýcháním problém spíše ženy, které jsou ve větší míře zvyklé dýchat povrchově, tedy nahoru do hrudníku.


Funkční dech, funkční tělo

Chcete začít dělat něco se svým tělem a zlepšit svůj fyzický i psychický stav? Začněte u dechu. Je nedílnou a nejdůležitější součástí našeho života. Pomáhá nám s uvolněním naší mysli i těla a jeho účinky využívá nejmodernější fyzioterapie i lekce Body&Mind. Přijďte si vyzkoušet sílu dechu a navštivte naše hodiny pilates a jógy. V případě, že potřebujete skutečně individuální péči, navštivte svého osobního trenéra, který se Vám bude věnovat přesně podle Vašich potřeb.



0 zobrazení
  • Facebook - Bílý kruh
Kontakt

Medlov 297, Medlov 664 66 

e-mail: info@moveyourbody.cz

tel.: 736 448 955